Toekomstbeeld van omgeving station Hardenberg

HARDENBERG – De exacte invulling van de stationsomgeving in Hardenberg in 2040 is nog onbekend. De gemeente deelt wel afbeeldingen van hoe het zou kunnen worden. De impressies maken de gewenste ontwikkelingen en onderdelen duidelijk.

Zo komt er volgens de Nota van Uitgangspunten voor de gebiedsontwikkeling stationsomgeving woningbouw op de locatie (cq in de omgeving van) de Bruinslocatie. De huidige plannen gaan uit van 450-500 woningen. Maar dat is een punt waarvoor een Nota van Uitgangspunten is vastgesteld. Het kan een moment zijn om hardop te vragen: willen wij dit? Als het antwoord ja is, dan kunnen plannen en details verder worden uitgewerkt en expliciete gesprekken met partijen worden gevoerd. Dat levert een gebiedsprogramma op. Het is ook een optie dat de gemeenteraad in november besluit om meer woningen te willen. Dan veranderen de uitgangspunten. De staat van de impressies is, voordat zaken in beton worden gegoten: zo zou het er ongeveer uit kunnen komen te zien.

MAAK-hal en PR-voorziening aan wat nu de Parallelweg is aan de overzijde van het huidige monumentale stationsgebouw

Verantwoordelijk wethouder Alwin te Rietstap is duidelijk over woningbouw als onderdeel van de plannen voor de stationsomgeving. Het is ook waarmee de werkzaamheden in de eerste fase starten. “De woningbouw kan mij niet snel genoeg gaan. Onze inwoners hebben er baat bij.” Minimaal dertig procent van de nieuwbouw valt onder sociale huur en minimaal veertig procent onder betaalbare koop en middenhuur. Dat is volgens de afspraken van de Woondeal West Overijssel.

Woningbouw op de Bruinslocatie. Een trap leidt links naar een overdekte fietsenstalling. In het verlengde van de trap is de tunnel onder het spoor. Het groen is het spoorpark.

Te Rietstap: “Wij kijken bij deze plannen groter. Het is meer dan alleen spoor. Het is veel meer een gebiedsontwikkeling”. Het onderdeel spoor is natuurlijk wel wezenlijk onderdeel. Het huidige station wordt volgens de plannen naar het oosten verplaatst. “Als de Nedersaksenlijn komt, dan moet je sowieso met station Hardenberg aan de gang. Maar iets als de MAAK-hal. Dat heeft onze industrie nodig.”

Saxenlaan (werktitel) van ziekenhuis naar station.

Voor de plannen heeft de gemeente de WVG laten gelden voor delen van de Parallelweg. Het betekent dat de eigenaren bij verkoop hun eigendom het eerst aan de gemeente moeten aanbieden. Het kan zijn dat partijen, die niet willen verkopen, een aanpassing van de plannen betekenen. “Maar wij gaan er van uit dat wij met de cruciale spelers tot overeenstemming komen. En anders stelt het ons voor een nieuwe werkelijkheid en moeten wij het plan aanpassen. Maar de ontwikkeling van de stationsomgeving wordt in fasen uitgevoerd. Er is nog tijd.”

Over tijd gesproken: is het niet heel ambitieus om te denken dat de plannen in 2040 zijn afgerond? Te Rietstap lacht zelfverzekerd: “Wij denken dat het een reële en heel realistische planning is. Het is een project op de schaal en het niveau van Hardenberg. Wij kunnen onze positie hiermee behouden en mogelijk versterken”. En in 2040 zou volgens de planning ook de Nedersaksenlijn (spoorlijn Groningen-Enschede via Hardenberg) kunnen rijden.

Linksonder de Bruinslocatie, met naar rechts het huidige stationsgebouw, spoorovergang Jan Weitkamplaan en scholen. Aan de overkant van het spoor zijn ziekenhuis en sportboulevard zichtbaar.

Een van de onderdelen waar onderzoek naar wordt gedaan, is de bestaande spoorwegovergang Jan Weitkamplaan. Er worden opties als afsluiting bekeken. Dat heeft aan de ene kant gevolgen voor de verkeersstromen, maar aan de andere kant ontstaat een veilig route van station naar de scholen aan de Burgemeester Schuitestraat. “Het is geen gemakkelijk opgave”, zegt de wethouder over dit vraagstuk.

Tekst: Wim de Jonge

Afbeeldingen: Gemeente Hardenberg/Palmbout Urban Landscapes

Gerelateerde berichten